Rabu, 27 Oktober 2010

MODUL
NARRATIVE TEXT
AND
 NEWS ITEM





Disusun oleh:
FENI PURWANTINI

SMA MUHAMMADIYAH 6 YOGYAKARTA

















NARRATIVE TEXT













Narative text

Definisi
a narrative text is a piece of text that tells a storyband, in doing so, entertains the audience. The purpose is to provide entertainment and to make the audience think about an issue, teach a lesson, or excite their emotions.
 Examples of narrative texts include
myths
fairytales
aboriginal dreaming stories
science fition
romance novel
features of a narrative text
constructing a narrative text
the stepfor constructing a narrative text
an orientation in which the narrator telss the audience about who is in the story, when the story is taking place and where the action is happening.
A complication that sets off a chain of events that influences what will happen in the story
A sequencq of events where the characters react to the complication
A resolution in which the characters solve the problem created in the complication
A coda that provides a comment or moral based on what has been learned from the story (an option step)
Language features of narrative text
The language features usually found in a narrative text are :
Nouns that identify the specific character and places in the story
Adjectives that provide accurate description of the character and setting
Verbs that show the actions that occur in the story
Time words that connect events, telling when they occurred.

NARRATIVE TEXT
1. Definisi
teks narasi adalah bagian dari teks yang memberitahu storyband, dalam melakukan itu, menghibur penonton. Tujuannya adalah untuk memberikan hiburan dan membuat penonton berpikir tentang masalah, mengajarkan pelajaran, atau membangkitkan emosi mereka.
 Contoh teks narasi termasuk
• mitos
• dongeng
• bermimpi cerita asli
• ilmu fition
• romance novel
fitur teks naratif
membangun sebuah teks naratif
yang stepfor membangun sebuah teks naratif
• orientasi di mana narator telss penonton tentang siapa yang dalam cerita, ketika cerita ini terjadi dan di mana tindakan tersebut terjadi.
• Sebuah komplikasi yang memicu rangkaian peristiwa yang mempengaruhi apa yang akan terjadi dalam cerita
• Sebuah sequencq peristiwa di mana karakter bereaksi terhadap komplikasi
• Sebuah resolusi di mana karakter memecahkan masalah yang dibuat dalam komplikasi
• Suatu koda yang memberikan komentar atau moral berdasarkan apa yang telah dipelajari dari cerita (sebuah langkah opsi)
fitur Bahasa naratif teks
Bahasa fitur biasanya ditemukan dalam sebuah teks naratif adalah:
• Kata benda yang mengidentifikasi karakter khusus dan tempat dalam cerita
• Kata yang memberikan gambaran akurat dari karakter dan pengaturan
• Kata kerja yang menunjukkan tindakan yang terjadi dalam cerita
• Waktu kata-kata yang menghubungkan peristiwa, mengatakan ketika mereka terjadi.





Teori Narative
Narative teks adalah sebuah teks yang digunakan unyuk menceritakan kejadian lampau.Dengan struktur sebagai berikut :
ü    Orientasi
Orientasi berisi tentang setting tempat,waktu,pelaku,dan kejadian penyebab munculnya konflik dalam cerita.
ü    Konflik
Konflik berisi tentang masalah yang dihadapi oleh pelaku utama dalam cerita.
ü    Resolution
Berisi tentang penyelesaian masalah yang dilakukan oleh pelaku utama.
Tenses yang digunakan dalam narrative berbentuk past tanses(verb 2)
Tujuan pembuatan teks narrative untuk menghibur pembaca & kadang-kadang memberinilai kehidupan bagi pembaca.














Model of a narrative text
THE CLOWN WHO LOST HIS LAUGH

Once upon a time there was a clown. The clown was sad because he had lost his laugh. He did not think anything was funny anymore. So he went into woods to see if he could find his laugh.
In the woods he met the three bears. He asked the bears if they knew what had happened to his laugh. The bears said that a girl with golden hair had come into their house and eaten porridge, broken a chair, and slept in their beds. The bears said that girl might have stolen the clown laugh. So the clown went further into the woods to look for the girls with golden hair.
As luck would have it the girl with golden hair was walking thourgh the woods her way to her grandmother’s house.
When the clown asked if she had seen his laugh, she said that all she had seen were three very angry, very hairy, growly, grizzly bears.
The clown thought this was very funny and started laugh.
















TERJEMAHANNYA

Pada suatu waktu ada seorang badut. badut itu sedih karena dia (lk) telah kehilangan tawanya. Dia berfikir tidak lucu lagi. Jadi dia pergi ke hutan untuk mencari tawanya apa.
     Di dalam hutan ia bertemu dengan tiga beruang. Dia bertanya kepada beruang apakah mereka tahu apa yang terjadi dengan tawanya. Beruang mengatakan bahwa ada seorang gadis dengan rambut emas datang ke rumah mereka dan makan bubur. Sebuah kursi patah, dan tidur di tempat tidur mereka. Beruang mengatakan bahwa gadis itu mungkin dicuri, badut  itu, tertawa. Jadi badut itu pergi ke hutan untuk mencari gadis-gadis dengan rambut emas.
     Seperti keberuntungan akan memilikinya gadis dengan rambut keemasan berjalan didalam hutan menuju rumah neneknya.
Ketika badut bertanya apakah ia melihat tawanya, ia mengatakan bahwa ia melihat tiga beruang sangat marah, sangat berbulu, growly, beruang abu-abu.
badut Pikiran ini sangat  lucu dan mulai tertawa.
ANALISIS

orientation in paragraph one (1)
evaluation in paragraph (2)
omplication in pargraph (3)
resolution in paragraph (4)
reorrition in paragraph (4)
characters : the clown,three, a girl with golden hair
the end,,happy ending

KOSA KATA


Sad            : Sedih
Had            : Telah
Lost            : Hilang
Went            : Pergi   
Into            : Menjadi
Knew            : Tahu
Slept            : Tidur
Their Beds        : Tempat Tidur Mereka
As Luck Would    : Dasar Nasib/ Keberuntungan
See            : Melihat
Find            : Menemiukan
Met            : Bertemu
Might            : Mungkin
Chair            : Kursi
Porridge        : Bubur
One Upon         : Pada Suatu Zaman
The Clown         : Seorang Badut
Anything         : Sesuatu
Funny            : Lucu
Anymore        : Lagi
The Woods        : Hutan
 The Three Bears    : Tiga Beruang
A Girl            : Gadis
Verry Hairly        : Berbulu
Verry Angry         : Sangat Lapar
Growly        :
 Grizzly        : Abu-Abu
   



   
   
   
   
   
    NEWS ITEM
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
    NEWS ITEM

Puppose to inform readers, listeners, or viewers about events of the day which are considered newsworthy or important
Text Organization
·    newsworthy events (telllls the event in a summry form)
·    background events (elaborates what happened, explains what caused the incident)
·    source (comments  by participants, witnesses, authorities, and experts involved in the event)
Language Features
·    information on  the use headlines
·    the use of action verbs (e.g : bit, attack, curb.)
·    the use of the saying verbs (e.g : said, added, claimed.)
·    the use of passive sentences (e.g : Aceh was hit by a tsunami in 2004.)
·    the use of adverbs in passive sentences (e.g : the vicitims were badly injured.)
   
   
   
    Indonesia
    Tujuannya untuk menginformasikan kepada para pembaca, pendengar, atau penonton tentang peristiwa hari ini yang dianggap layak diberitakan atau penting
Teks Organisasi
• peristiwa berita (menceritakan peristiwa dalam bentuk ringkasan)
• latar belakang peristiwa (menguraikan apa yang terjadi, menjelaskan apa yang menyebabkan insiden itu)
• sumber (komentar oleh para peserta, saksi, pihak berwenang, dan ahli yang terlibat dalam peristiwa tersebut)
Fitur Bahasa
• informasi tentang penggunaan utama
• penggunaan kata kerja tindakan (misalnya: bit, serangan, trotoar.)
• penggunaan kata mengatakan (misalnya: kata, menambahkan, mengklaim.)
• penggunaan kalimat pasif (misalnya: Aceh dilanda tsunami pada tahun 2004.)
• penggunaan kata keterangan dalam kalimat pasif (misalnya: yang luka parah.)
   





   
    EX.TEXT NEWS ITEM
    Lecturers urged to produce more journals
The Jakarta Post ,  Jakarta   |  Mon 1:15 PM  |  National
The National Education Ministry is Ministry lecturers to get their names in international journals in order to promote their universities internationally.
A senior official at the ministry, Hendarman, told a discussion in Bogor on Saturday that in order to become world class institutions, universities in Indonesia must improve their quality to gain international recognition.
"Only a few of our lecturers have been cited in world class scientific journals," he said, "This is due to the small number of scientific articles that the country produces annually."
Data from the 2008 Knowledge Economy Index shows that Indonesia produced only 0.93 technical journal articles per 1 million people. This figure is far below countries such as India, which has 13.35 technical journal articles per 1 million people and Malaysia with 23.97.
The ministry has been making an effort to improve the quality of higher learning institutions in the country in a bid to see them on the lists of the world's best universities.
Indonesia is home to 82 state universities and over 2800 private universities. However, only three of them made the list of the 2008 Times Higher Education Supplement's top 400 universities.
The University of Indonesia (UI) in Jakarta ranked 287th, the Bandung Institute of Technology (ITB) was ranked 315th, while Yogyakarta's Gadjah Mada University (UGM) ranked 316th.
The Webometrics Ranking of World Universities, which rates the level of information and communication technology as one of the main indicators of good universities, ranked UI 906th, ITB 676th and UGM 623th.
Shanghai Jiao Tong University's Academic Ranking for World Universities (ARWU), meanwhile, includes no Indonesian universities in its ranking of the world's top 500 and Asia-Pacific's top 100 universities in 2008. The ministry, Hendraman said, was seeking to cooperate with the US as part of its commitment to improving the quality of the country's higher education. (adh)




TERJEMAHAN

Dosen didesak untuk menghasilkan lebih banyak jurnal
The Jakarta Post, Jakarta | Sat, 08/03/2009 1:15 | Nasional
Departemen Pendidikan Nasional mendesak dosen untuk mendapatkan nama mereka dalam jurnal internasional untuk mempromosikan universitas mereka secara internasional.
Seorang pejabat senior di kementerian, Hendarman, kepada diskusi di Bogor pada hari Sabtu bahwa untuk menjadi lembaga kelas dunia, universitas di Indonesia harus meningkatkan kualitas mereka untuk memperoleh pengakuan internasional.
"Hanya beberapa dosen kami telah dikutip dalam jurnal ilmiah kelas dunia," katanya, "Hal ini disebabkan jumlah kecil artikel ilmiah yang memproduksi negara setiap tahunnya."
Data dari Pengetahuan Indeks Ekonomi 2008 menunjukkan bahwa Indonesia hanya diproduksi artikel jurnal teknis 0,93 per 1 juta orang. Angka ini jauh di bawah negara-negara seperti India, yang memiliki artikel jurnal teknis 13,35 per 1 juta orang dan Malaysia dengan 23,97.
Kementerian telah membuat upaya untuk meningkatkan kualitas perguruan tinggi di negara itu dalam upaya untuk melihat mereka pada daftar universitas terbaik di dunia.
Indonesia adalah rumah bagi 82 perguruan tinggi negeri dan lebih dari 2800 perguruan tinggi swasta. Namun, hanya tiga dari mereka membuat daftar atas 2008 Times Higher Education Supplement's 400 universitas.
Universitas Indonesia (UI) di Jakarta peringkat 287, Institut Teknologi Bandung (ITB) menempati peringkat 315, sementara Yogyakarta Gadjah Mada (UGM) peringkat 316.
The Webometrics Peringkat Universitas Dunia, yang tingkat tingkat teknologi informasi dan komunikasi sebagai salah satu indikator utama dari universitas yang baik, UI peringkat 906, ITB 676 dan UGM 623th.
Shanghai Jiao Tong University's Academic Ranking untuk Universitas Dunia (ARWU), sementara itu, tidak ada universitas di Indonesia termasuk dalam peringkat atas dunia atas dan top 500 Asia-Pasifik's 100 universitas di tahun 2008. Kementerian, Hendraman mengatakan, berusaha untuk bekerjasama dengan Amerika Serikat sebagai bagian dari komitmen untuk meningkatkan kualitas pendidikan di negara yang lebih tinggi. (ADH

ANALISIS
judul                 :Lecturers urged to produce more journals

tempat kejadian         :  Jakarta
hari dan tanggal kejadian    : Mon, 1:15
alamat media             : The Jakarta Post
media                 : news peaper
nama penulis            : adh
isi berita            : that each lecturer urged to get a lot of journals by diknas education. education in Indonesia so that it can be more value than any other country, and ought to in account the quality of foreign countries. and with the Indonesian state would get a high ranking in the world of education and, therefore, appealed to the lecturer could write a lot of journals.
Opini : if diknas implement such a program so good is because it can improve educational quality Indonesian nation. Such programs should tidakhanyaditerapkankepada lecturers but also to teachers. education we are able to compete with other countries.

















KOSA KATA
Ministry     : kementerian
lecturers     : dosen
jurnals         : jurnals
recognition    : pengakuan
promote     : memajukan
 improve     : memperbaiki
due         : karena
scientific     : ilmiah
effort         : upaya
annually     : setiap tahun
ranked         : peringkat
seeking     : pencarian
cooperate     : bekerjasama














HALAMAN PENYERAHAN TUGAS

Modul ini telah disyahkan pada

Hari                 : Jumat
Tanggal, bulan dan tahun      : Oleh                 :  Indroyono
Di                : SMA Muhammadiyah 6 Yogyakarta












Yogyakarta, Guru pembimbing

    Indroyono

Tidak ada komentar:

Posting Komentar